6. ZAJĘCIA ROZWIJAJĄCE KOMPETENCJE MATEMATYCZNE I INFORMATYCZNE
Zajęcia rozwijające kompetencje matematyczne i informatyczne. Program zajęć edukacyjnych „Kodowania na dywanie”.
Kodowanie – to innowacja pedagogiczna, która odpowiada na potrzeby dzieci w wieku przedszkolnym, rodziców, wymogi edukacyjne zawarte w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz opublikowane przez MEN.
Kodowanie sprzyja:
- rozwijaniu kompetencji matematycznych przedszkolaków,
- rozwija kreatywność, przedsiębiorczość, kompetencje cyfrowe wychowanków, w tym bezpieczne i celowe wykorzystanie technologii informatyczno – komunikacyjnych w realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego.
Cele zajęć edukacyjnych:
- kształtowanie od najmłodszych lat umiejętności samodzielnego programowania,
- myślenia logicznego niezbędnego do rozwiązywania problemów i zadań,
- rozwijanie uzdolnień i zainteresowań informatycznych wśród dzieci.
Przewidywane efekty wdrożenia zajęć edukacyjnych „Kodowanie”:
- wzrost samodzielności i kreatywności,
- rozwój umiejętności twórczego myślenia,
- umiejętność współpracy w grupie,
- rozwój predyspozycji intelektualnych,
- zwiększenie zainteresowań programowaniem,
- rozwój spostrzegawczości, wyobraźni, kojarzenia i logicznego myślenia,
- rozwój manualny oraz wzrokowy, ruchowy zwłaszcza motoryka mała,
- odczuwanie radości i zadowolenia z tworzenia nowych ciekawych rzeczy,
- nabywanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych,
- odczytywanie, rozumienie symboli i znaków.
Program realizowany jest w trzech grupach przedszkolnych:
Grupa I – Ewa Sadowska
Grupa II – Anna Simonienko
Grupa III – Edyta Dyśko
Tematyka zajęć grupy I:
1. „Kolorowe opowieści” – zabawy z kolorami.
2. Geometryczne rysowanie.
3. Zabawy orientacji przestrzennej.
4. Zabawy „Ułóż to co ja”.
5. Zabawa „Poczytaj”.
6. Zabawy: „Jeśli…, to….”.
7. Dyktando graficzne. Wykorzystanie kratownicy.
8. Gra planszowa.
9. Zabawy z EduMatą.
10. Kodowanie na ekranie – zabawy z monitorem interaktywnym.
Tematyka zajęć grupy II:
I. „Krok po kroku” – programowanie w ruchu. (Procesy i czynności)
1. Złożone i proste.
2. Jak zapisać instrukcję.
3. Od końca do początku.
4. Długa droga przed nami.
5. Ktoś nam przeszkadza.
6. Przeszkadza nam więcej zwierząt.
7. Kogo tu postawić postawić?
8. Najtrudniejsze zadania.
II. „Złapmy lwa” – japońskie szachy dla najmłodszych.
Tematyka zajęć grupa III;
I. Ogromny potencjał w niepozornych kratkach ukryty z wykorzystaniem EduMaty:
1. Zabawy z przestrzenią.
2. „Idź w prawo, idź w lewo”.
3. „Wyższy, niższy, najniższy”.
4. Kodowanie kolor – kształt.
II. „Kolorowe kubeczki”:
1. Ustawiamy zgodnie z kodem.
2. Kubeczkowe sudoku.
3. Kolorowe wzory według instrukcji słownej.
4. Tworzenie gier matematycznych.
5. Bawimy się symetrią kubeczkami.
III. Dyktanda graficzne.
IV. Zabawy w kodowanie z wykorzystaniem monitora interaktywnego.